Praktijkmonitor. Een compleet beeld in één oogopslag.
Sinds januari 2016 werkt InstallatieWerk met een nieuw systeem, de praktijkmonitor, om de opleiding, ontwikkeling en voortgang van leerlingen te kunnen bijhouden. Een grote verbetering: ‘Het ziet er mooi uit, is heel overzichtelijk en je kunt er alles in kwijt.’
Ronald van Weijenburg is rayonmanager Oost bij InstallatieWerk Brabant Zeeland. Daar is hij onder andere verantwoordelijk voor de financiën en de opleidingen. Vanuit die functie werd hij begin 2015 betrokken bij de landelijke ontwikkeling van de nieuwe praktijkmonitor. ‘Er waren afgevaardigden uit elke regio. Het eerste wat we hebben gedaan is een lijst maken van wat we erin wilden hebben. We wilden alles wat met de ontwikkeling van de leerling te maken heeft erin kwijt kunnen: de praktijkopdrachten, de beroepspraktijkvorming, maar ook zaken als kwaliteitsbewaking, arbo & milieu en sociale vaardigheden.’
Iedere regio zijn eigen opbouw
Na de eerste fase gingen de regio’s zelf aan de slag. Zij hebben het systeem zo opgebouwd dat het optimaal bij leerlingen en bedrijven van een bepaalde regio past. Ronald: ‘Ik ben samen met Cor Maas, praktijkopleider West, aan het werk gegaan. Omdat wij te maken hebben met een groot aantal ROC’s die taken en vaardigheden allemaal op een andere manier indelen, hebben we ervoor gekozen om onze eigen opleidingsstructuur te handhaven.’ Iedere opleiding, niveau 2, 3 en 4, duurt twee jaar en wordt in het systeem verdeeld in acht periodes. In het beginscherm is voor die periode precies te zien wat er moet gebeuren, door de leerling, maar ook door anderen zoals de leerlingbegeleider, de praktijkbegeleider en het leerbedrijf.
In het beginscherm zijn de periodes gescheiden door een rode lijn, die na drie maanden verspringt naar de volgende periode. Dat heeft een heel praktische functie. Ronald: ‘Je kunt meteen zien hoe het met de leerling staat. Alles wat links van de lijn ligt, maar nog niet groen is, is nog niet afgerond. Zo helpt het systeem om te bewaken wat we hebben afgesproken en dat we geen dingen vergeten.’
Inzicht voor alle partijen
Het systeem is voor alle partijen toegankelijk. Praktijkbegeleider en leerlingbegeleider kunnen individuele beoordelingen invoeren en memo’s toevoegen. In dit nieuwe systeem kan de leerling zelf zijn voortgang bekijken en bijvoorbeeld een foto uploaden van iets dat hij op het leerbedrijf gedaan heeft. Ook het leerbedrijf heeft inzicht. Maar niet iedereen kan alles zien. Ronald: ‘Alleen ik heb het recht een plan te maken of te wijzigen. De anderen krijgen toegang voor zover zij dat nodig hebben voor hun werk. Er kunnen ook persoonlijke memo’s worden toegevoegd. Die zijn alleen in te zien door de leerling en de leerlingbegeleider. Af en toe zijn er echt persoonlijke gesprekken. Die willen we wel kunnen onderbrengen, maar die blijven voor anderen afgeschermd.’
Sinds januari is het systeem operationeel, ongeveer 80% van de leerlingen heeft inmiddels een eigen plan. Ronald: ‘We zijn in september met bouwen begonnen. We liepen steeds tegen dingen aan, die aangepast moesten worden. Maar nu kunnen we ermee gaan werken. Ik ben best trots op hoe het is uitgerold: Het ziet er hartstikke mooi uit en is vele malen beter voor alle partijen.’