Peter Wisse, onze nieuwe instructeur op de Techniek Academie in Harderwijk
IWNOF verwelkomt de 38-jarige Peter Wisse als instructeur op de Techniek Academie in Harderwijk. Peter had jarenlang een onderneming in de installatietechniek, maar volgt nu bewust zijn hart: “Mijn passie ligt bij het lesgeven aan jong talent.”
Officieel startte Peter op 1 oktober, maar daarvoor liep hij drie weken warm op zzp-basis. Peter heeft 20 jaar ervaring in de installatiebranche: “Ik heb op de werkvloer gelopen en als calculator en projectleider gewerkt.” Ook leidde Peter tien jaar zijn eigen bedrijf: “Het ondernemerschap had ik op een gegeven moment wel gezien. Je moet altijd aan staan en de werkdruk is altijd hoog. Maar ik wilde niet meer op zondagavond gebeld worden voor een lekkende buitenkraan. Ook het omgaan met alle perikelen rondom eigen personeel paste uiteindelijk niet bij mij. Daarom koos ik heel bewust voor het technische onderwijs.”
Van vmbo naar mbo
Eigenlijk had Peter zijn zinnen gezet op technisch onderwijs geven in het vmbo: “Daar heb je in principe meer te maken met de leerlingen en al hun wel en wee, dan met de lesstof. Op het vmbo is het contact met je leerlingen heel intensief. Uiteindelijk overtuigde Jacques de Groot, directeur van de Techniek Academie in Harderwijk, mij ervan dat zij mij ook konden bieden wat ik zocht, en dan ook nog eens in mijn eigen branche! Ik zag in dat ik vanuit IWNOF op de Techniek Academie van meer waarde kon zijn dat op het vmbo en koos ik hier voor de functie van instructeur.” De Techniek Academie in Harderwijk leidt jongeren op voor een loopbaan in de techniek. De praktijkschool is een initiatief van Platform Techniek Noordwest-Veluwe en Landstede MBO. De Techniek Academie is één van de praktijkopleidingslocaties van IWNOF.
Studeren voor Pedagogisch-Didactisch certificaat
Als instructeur zorgt Peter voor kennisoverdracht van de praktische vaardigheden voor de opleiding Installatietechniek én heeft hij een belangrijke rol in de algehele begeleiding van de monteurs in opleiding. Peter: “Ik ben net gestart met het behalen van het Pedagogisch-Didactisch certificaat. Heb ik dat straks op zak? Dan mag ik mijzelf officieel instructeur noemen.” Zoals gezegd, heeft Peter het hart voor de jeugd op de juiste plaats: “Bij de Techniek Academie krijg ik de gelegenheid om veel specifieker bepaalde leerlingen te begeleiden. Hard nodig, want we zien toch wel dat veel jongeren met bagage rondlopen en worstelen met alles wat er gewoon ook bij komt kijken als je jong bent en je je weg in opleiding en werk nog moet vinden.”
Ondersteunen vanuit ervaring én kennis
Wat is de manier van omgaan van Peter met het niet alleen vaktechnisch, maar ook persoonlijk begeleiden van de leerlingen van de Techniek Academie? Peter: “Nu doe ik dat nog vooral vanuit mijn eigen ervaringen, opgedane inzichten en emotie. Stel, een leerling is door omstandigheden emotioneel? Dan probeer ik dat te relativeren voor de leerling in kwestie. Vervolgens probeer ik deze leerling te motiveren om te bekijken hoe deze het probleem het beste zelf kan oplossen. Dat doe ik nu dus nog vanuit mijn ervaring, maar ik zal op de opleiding voor het Pedagogisch-Didactisch certificaat uiteraard leren welke officieel bewezen methoden er zijn voor de persoonlijke begeleiding van leerlingen.”
Goede eerste indrukken
Wat zijn de eerste indrukken van Peter op de Techniek Academie? “Die zijn precies zoals gehoopt. Natuurlijk, ik moet veel leren, want veel dingen zijn nieuw voor mij. Maar dit werk met deze jonge doelgroep is duidelijk wat ik voor ogen had toen ik er bewust voor koos. Natuurlijk, ze hebben hun dingetjes, maar daarin probeer ik hen te motiveren, ook als het gaat om gedragszaken, zoals gewoon op tijd komen. Maar er is meer dan gedrag; uiteraard probeer ik hen ook te enthousiasmeren voor het prachtige installatievak. De eerste indrukken zijn dus goed. Het bevalt mij prima en het is echt wat ik zocht. Ik kan heel blij zijn als een leerling weer een volgende stap heeft gezet.”
Bijblijven in het installatievak
Hoe houdt Peter de technische ontwikkelingen uit het installatievak bij nu hij zelf niet meer in het werkveld actief is? “Ik ben hier nog maar net gearriveerd, dus de meeste technologische ontwikkelingen zitten nog vers in mijn brein. Uiteindelijk ga ik ervanuit dat we met de Techniek Academie ook aan kennisontwikkeling doen, zoals naar beurzen gaan, vakliteratuur lezen en de publicaties van de fabrikanten bijhouden. Uiteraard sta ik ook in direct contact met de participantbedrijven, dus halen we uit de praktijk actueel op wat de leerlingen moeten weten.” Over lesstof gesproken: Peter heeft alle theorie voor de leerlingen al helemaal doorlopen: “Wat niet meer actueel is, heb ik inmiddels aangepast.”
Bijzonder privéproject
Peter woont in Doornspijk en is ook privé een huis helemaal installatietechnisch aan het verbouwen: “Ik heb twee jonge kinderen en een vriendin. Met mijn ex-vriendin en haar man heb ik enkele jaren geleden een boerderij gekocht. Die is opgesplitst in twee woningen zodat onze gezamenlijke kinderen nu niet steeds hoeven te verhuizen van de ene naar de andere ouder. Op deze manier ben ik onderdeel van hun wereld, in plaats van dat ze om het weekend uit hun wereld worden getrokken en in mijn wereld worden gezet.”