Tim Callenbach is blij met zijn keuze voor Hybride in Opleiding (HIO) van IW

“De wisselwerking tussen werkpraktijk en opleiding is super leerzaam!”

Steeds meer technische installatiebedrijven willen zélf vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun jonge vakmensen. Ze zoeken een manier om nieuw talent op te leiden in hun eigen werkomgeving, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van begeleiding en onderwijs. Speciaal voor die bedrijven biedt IW een krachtige oplossing: Hybride in Opleiding (HIO). Ook plaveit deze constructie de weg voor aantrekkelijke financiële regelingen. Ex-Marechaussee Tim Callenbach koos hiervoor en is razend enthousiast: “Als ik iets in de praktijk meemaak waar ik een verdieping op wil hebben dan kan ik die situatie meenemen naar IW of het ROC.”

HIO in vogelvlucht
De installatiebranche heeft duidelijk behoefte om nieuwe medewerkers vanaf dag één actief mee te laten draaien in het bedrijf. Dat versterkt de betrokkenheid en geeft ruimte om de opleiding echt te laten aansluiten op de dagelijkse werkzaamheden binnen het bedrijf. IW speelt hier met de oplossing Hybride in Opleiding (HIO) flexibel op in. De leerling is vanaf dag één in dienst van het leerbedrijf. Het leerbedrijf houdt hierbij zelf de regie: van het bepalen van de arbeidsvoorwaarden tot het begeleiden en volgen van de ontwikkeling. IW ontzorgt het bedrijf volledig op het gebied van opleiding en begeleiding. De HIO’er volgt het volledige praktijkopleidingstraject via IW en het theorietraject via het ROC. Een betrokken IW leerwerkbegeleider staat altijd klaar voor de HIO’er.

Liever met handen bezig
Tim Callenbach werkte eerder bij de Koninklijke Marechaussee, maar vond daar niet echt zijn draai:  “Vroeger haalde ik veel plezier uit het gewoon met mijn handen bezig zijn, samen met mijn vader. Vanuit die eerdere ervaring kwam ik op elektra uit. De broer van één van mijn beste vrienden had net het HIO-traject doorlopen. Door zijn enthousiasme besloot ik hier ook voor te kiezen. Ik sprak met Rob van Dooren van IW en door zijn inspiratie besloot ik bij BV Elektra in Amsterdam in dienst te treden.”

Enthousiast over veelzijdige begeleiding
Tim is inmiddels zo’n 1,5 jaar onderweg als HIO’er: “Ik ben met de laatste loodjes bezig en begin oktober rond ik dit traject met succes af.” Tim is enthousiast over hoe IW hem begeleidde bij zijn opleiding: “Je werkt als HIO’er vier dagen per week bij het bedrijf waar je in dienst bent. De vijfde dag is schooltijd, met de ene week theorie vanachter je laptop en ondersteund door het ROC van Flevoland. Op al je vragen over theorie krijg je snel en goed antwoord van de theoretische leraar van ROC.” De week daarna is een fysieke praktijklesdag op de opleidingslocatie van IWNOF in Lelystad. Tim: “Dan oefen je onder begeleiding op het bord allerlei situaties die je nog niet in je feitelijke werk bent tegengekomen.” Overigens, het theoretische gedeelte van de opleiding vindt sinds kort ook plaats op de opleidingslocatie van IWNOF, niet meer op het ROC. Er is op locatie wel een leerkracht voor de elektra aanwezig van ROC.

Verdieping op werksituaties tijdens opleidingsdagen
Tim ervaart veel voordeel om als HIO’er al vanaf dag één bij BV Elektra in dienst te zijn: “BV Elektra werkt heel breed, veel basisinstallaties in woningen en utiliteit heb ik al gezien en onderhanden gehad in de pure werkpraktijk. Mijn geluk is dat ik bij mijn werkgever al projecten van begin tot en met oplevering heb meegekregen. Daar leer je heel veel van, je ondervindt direct hoe iets werkt en je ziet ook onmiddellijk resultaat van je werk. Daar heb ik heel veel profijt van.” Maar er is nóg een heel groot voordeel voor HIO’er Tim door dit praktijkwerk: “Als ik iets in de praktijk meemaak waar ik een verdieping op wil hebben, theoretisch of praktisch, dan kan ik die situatie meenemen naar IW of het ROC. Zij geven mij dan de verdieping op waar ik de praktijk tegenaan loop, een hele goede wisselwerking.”

Alle ondersteuning van leerwerkbegeleider
Tim geeft een voorbeeld: “In de praktijk had ik bij BV Elektra nog niet veel gewerkt met meterkasten. Dat kaartte ik aan bij IW en vervolgens kreeg ik hierin op de opleidingslocatie van IWNOF in Lelystad praktische ondersteuning. Zoals hoe een meterkast werkt, hoe je die opstelt, maakt en uiteindelijk ook veilig en professioneel aansluit. Daarvoor krijg ik heel veel ondersteuning van een praktijkopleider van IWNOF, bruikbare steuntjes in de rug.” Ook benadrukt Tim de rol van Rob van Dooren, zijn leerwerkbegeleider tijdens het HIO-traject: “Ik kon altijd bij hem terecht, met praktische vragen over installatietechniek  maar ook met andere vragen zoals over het HIO opleidingstraject. Of ook als iets niet zou lopen zoals bedoeld, wat eigenlijk nooit het geval was.” De leerwerkbegeleider fungeert teven als directe contactpersoon voor het leerwerkbedrijf.

Persoonlijk advies voor leeftijdgenoten
In het begin was het spannend, geeft Tim aan: “Je betreedt toch een compleet nieuw werkveld, maar al snel was ik razend enthousiast. Ik ben heel blij met de keuze die ik heb gemaakt.” Nu zijn HIO-traject is afgerond, is Tim in dienst als monteur: “Het is de bedoeling, en die ambitie heb ik ook, om door te groeien binnen BV Elektra.” Wat raadt Tim andere jonge talenten aan die ook de overstap naar HIO’er willen maken? “Ik heb geluisterd naar mijn gevoel. Het is heel belangrijk dat het leuk is op je werk en dat je het naar je zin hebt. Daar moet je voor gaan. Als je plezier hebt in je werk en opleiding, en dat héb ik, dan kun je als HIO’er veel meer bereiken.”

Financiële voordelen
Doordat het leerbedrijf werkgever is, kunnen zij voor de oplossing HIO gebruikmaken van subsidieregelingen, zoals praktijkleren of sectorale regelingen. Dat maakt investeren in opleiden niet alleen strategisch slim en duurzaam, maar ook financieel haalbaar.

Meer weten?
https://iw.nl/hybride-opleiden-met-iw-grip-op-ontwikkeling-en-verbinding-met-je-bedrijf/

WordPress development door Webstation

IW wenst je fijne feestdagen en een fantastisch 2025! 🎄

Tijdens de feestdagen is IW gesloten.
Vanaf 6 januari zijn wij weer beschikbaar om vragen te beantwoorden.