Nieuwe instructeur Rob Hoolsema aan de slag bij IWNOF:

“Ik kon het niet langer aanzien dat zoveel jongelui de bouw en techniek weer verlieten”

 De 29-jarige Rob Hoolsema trad in maart in dienst bij IW Noord, Oost & Flevoland als instructeur Elektrotechniek. Bijzonder is zijn motivatie om de jeugd de techniek in te krijgen én te houden. Rob startte ooit als leerling bij ElektroWerk, een voorloper van IW, en is nu terug op het nest als instructeur. En dat is uiteraard heel bijzonder.

Rob is nog jong, maar heeft inmiddels een werkzaam leven achter de rug: “Ik ben gestart als leerling bij ElektroWerk. Later is dat samengevoegd met ROI en InstallatieWerk geworden zoals we dat nu kennen. Vervolgens heb ik bij meerdere installateurs gewerkt en deed ik ervaring op alle terreinen binnen het vak van Elektrotechniek op. Wat mij opviel, vooral in mijn laatste baan, is dat zoveel jongeren de bouw en techniek weer razendsnel verlaten. Ik heb het dan vooral over jonge W- monteurs en elektromonteurs. Zij haken af op het eentonige en saaie werk dat hen wordt gegeven. Een enorm verlies voor de toekomst, want we hebben een schreeuwend tekort aan echte vakmensen. Straks kan er niemand meer een dakgoot solderen. Het is ook niet zinvol om jonge technische talenten drie maanden achter elkaar hemelwaterafvoeren aan woningen te laten boren. Dat houdt niemand vol.”

Geslaagd voor PDD-traject
Op een gegeven moment kon Rob niet meer tegen dat onnodige verloop en besloot hij daar concreet iets aan te gaan doen: ”Ik vind dat je in die jeugd moet investeren en hen aandacht moet geven. Zij zijn de technici die in de toekomst al het werk moeten gaan doen. Ik heb de koe bij de horens gevat en ben een studie begonnen. Om precies te zijn: het PDD-traject. Dat is de cursus voor het Pedagogisch Didactisch Diploma. Dat initiatief van mij is positief opgepakt door IWNOF en zij hebben mij gevraagd bij hen te komen werken. Sinds 1 maart ben ik hier concreet aan de slag. Mijn kerntaak is, zoals ik het zie, jonge mensen motiveren om te doen wat ik al jaren met veel plezier doe. In het PDD-traject heb ik geleerd hoe ik niet alleen kennis maar ook een stuk motivatie kan proberen over te brengen.”

 “Je wordt echt gezien binnen IWNOF en dat kan ik enorm waarderen”

Normaal gewenningsproces
Inmiddels is Rob aan de slag. Zijn hoofduitvalbasis is Apeldoorn: “Daarnaast geef ik les in Deventer, Hengelo en Almere.” Rob kan zijn ei er helemaal in kwijt, maar het is ook nog wel wennen: “De lesinhoud zelf is geen probleem, maar alle zaken daaromheen, zoals motiveren en dergelijke, vallen niet altijd mee. Daar ben ik nog zoekende in. Het is voor de leerlingen wennen en ook voor mij, maar dat is een normaal proces. Wel zie ik groei en gaat het steeds beter. Ook heb ik heel veel gehad aan het PDD-traject, dat is heel waardevol geweest. Daarmee heb ik concrete tools in handen om een moeilijke klas of lastige situatie op te lossen. Je leert te analyseren of een situatie ligt aan de leerlingen, mijzelf of misschien aan het lesmateriaal of de lesmethoden.”

Veel hulp en collegialiteit binnen IWNOF
Binnen IWNOF zelf heeft Rob het prima naar zijn zin: “Het is écht een leuke organisatie, en de collega’s letten goed op elkaar. Als je ergens niet uitkomt of problemen hebt, word je geholpen. Ook organiseren zij allerlei zaken om het werk heen, zoals bijeenkomsten maar ook een bosje bloemen als je jarig bent. Kortom, je wordt echt gezien en dat kan ik enorm waarderen. Ze doen daadwerkelijk hun best voor je.”

WordPress development door Webstation