Opnieuw mochten we een nieuwe collega verwelkomen! Nu is het Randy Schaafsma die als Leer-werkbegeleider Stedendriehoek de gelederen komt versterken van IW Noord, Oost & Flevoland op de Technicampus in Deventer. Randy maakt de overstap naar deze nieuwe uitdaging heel bewust: “Ik kan nu voor de volle 100% focussen op het wel en wee van leerlingen.”
Goed gevoel bij IWNOF en collega’s Randy werkte eerder als instructeur Mechatronica bij MTS Opleidingen op de Technicampus Metaal in Deventer. Ook gaf Randy eerder les in Werktuigbouwkunde: “In mijn werk voor MTS Opleidingen deed ik ook leerlingbegeleiding en contacten met de techniekbedrijven, dus onze klanten. Waarom ik ben overgestapt naar IWNOF als Leer-werkbegeleider Stedendriehoek? Meerdere redenen. Op de Technicampus had ik al een goed contact met de collega’s van IWNOF. Dat gaf een goede klik en ik leerde IWNOF kennen als professionele organisatie. Daarnaast wilde een stap zetten om mij niet langer alleen maar gedeeltelijk bezig te houden met het begeleiden van leerlingen, maar om dit 100% te kunnen doen en het stukje technische instructie achter mij te laten. Die focus op het wel en wee van leerlingen vind ik helemaal terug in mijn nieuwe baan.”
Alles draait om de juiste plek Randy heeft een hoofddoel met zijn nieuwe job als Leer-werkbegeleider Stedendriehoek IW Noord, Oost & Flevoland: “Leerlingen op de voor hen juiste plek neerzetten en laten landen. Met daarbij een belangrijk doel voor hen: gelukkig worden op een plek waar zij het meeste kunnen leren. Want, een gelukkige leerling leert veel beter dan een ongelukkige leerling.” Randy werkt nu met leerlingen op niveau 2 en 3 vanaf 15, 16 jaar tot en met 20 jaar. Randy: “Daarnaast werk ik nu ook met zij-instromers, maar die zijn uiteraard ouder. Ik mag dus twee totaal uiteenlopende doelgroepen persoonlijk en professioneel begeleiden.”
Essentieel: verbinding maken Wat is de visie van Randy op de manier waarop hij leerlingen wil begeleiden? Randy: “Je moet eerst verbinding maken met de leerling door je flexibel op te stellen en écht te luisteren naar wat de leerling nodig heeft. De kern daarvan? Wat kan ik zegen waardoor ik bij de leerlingen aansluit en een échte connectie maak? Pas dan kun je kijken naar wat ze écht nodig hebben en hoe IWNOF daar op kan aansluiten. Daarin ligt voor mij een mooie, ultieme uitdaging. Bij het achterhalen van wat een leerling écht nodig heeft, kijk ik natuurlijk altijd wel binnen de kaders van de opleiding. Als een leerling niet binnen de kaders van de opleiding blijkt te passen, dan laten we die leerling natuurlijk niet alleen staan. We laten ze dan niet zwemmen in het diepe en gaan samen intensief op zoek naar wat dan wél bij een leerling past. Mijn taak is dan die leerling maximaal te ondersteunen zodat deze alsnog een gelukkig persoon wordt. Dat doe ik wel vanuit een positieve houding met een lach, anders kun je het te zwaar maken.”
Switchen naar succes Randy geeft een concreet voorbeeld van hoe het zou kunnen gaan: “Bijvoorbeeld een leerling kiest aanvankelijk voor elektrotechniek en blijkt uiteindelijk veel beter op zijn of haar plaats te zijn binnen de installatietechniek. Soms kan een switch van discipline al heel veel oplossen.” Goed luisteren, de essentie van het werk van Randy, is iets wat hem ligt: “Ik observeer en luister goed naar wat er gezegd wordt. Daar probeer ik vervolgens inhoudelijk zo snel mogelijk op te reageren.” Randy benadrukt dat geen enkele leerling hetzelfde is: “Je komt in heel veel verschillende casussen terecht waarvan ik weet dat ik die misschien wel eerder op een bepaalde manier heb gezien, maar je kunt niet op diezelfde manier reageren, want je hebt uiteindelijk altijd iemand anders tegenover je. Dat maakt mijn werk heel dynamisch en uitdagend.”
Randy leert zelf ook nog heel veel De nieuwe baan van Randy is nog vers, maar wat zijn de eerste indrukken? “Ik kom in ieder geval met een lach thuis! Ik doe veel indrukken op en moet veel leren en goed om mij heen kijken.”Uiteraard kent Randy al een aantal dingen vanuit zijn eerdere werk op de Technicampus waar ook IWNOF is gevestigd: “Maar ik kan zelf ook nog heel veel leren. Dat maakt deze uitdaging extra mooi; ik leer zelf ook en dat past mooi in het concept van een leven lang leren dat ook binnen onze branche volop aandacht verdient én krijgt.”
Veel ontwikkelaandacht voor zijn kinderen Randy is 32 jaar en sport veel, drie keer per week: “Dan doe ik aan fitness en voetbal ik. Uiteraard is mijn gezin het allerbelangrijkste in mijn vrije tijd. Ik heb een vrouw met vier meiden. Mensen zien dat aantal kinderen als pittig, maar zelf heb ik dat nooit zo ervaren. Het is wat je er zelf mee doet, denk ik. Ook bij mijn kinderen kijk ik heel goed, net als in mijn werk, naar wat ze specifiek nodig hebben. Voortdurend observeer ik mijn dochters vanuit de vraag hoe ik hen kan helpen. Neem mijn dochter van drie, die zoekt nu heel erg naar wat zij leuk vindt. Dan vind ik het op mijn beurt heel leuk om te kijken hoe ik haar maximaal kan uitdagen en helpen. Zo ben ik nu met haar bezig om haar klok te leren kijken.”
Maximaal benaderbaar Tot slot geeft Randy graag een persoonlijk signaal af: “Ik vind het belangrijk om voor iedereen heel benaderbaar te zijn, uiteraard ten eerste voor de leerlingen van IWNOF, maar ook voor mijn collega’s. Je kunt altijd bij mij terecht, voor wat dat dan ook mag zijn. Dus zowel voor negatieve als positieve zaken. Het gaat erom dat je interesse in elkaar toont.”