Introductie nieuw voorschakeltraject: een betere match

Groot nieuws is een gloednieuw voorschakeltraject dat IWNOF met ingang van het schooljaar 2020 – 2021 introduceert. Hiermee hopen we nóg meer de verwachtingen van het installatietechnische bedrijfsleven en de uitstroom vanuit het vmbo te matchen. 

Actuele aanleiding
De verwachtingen van het installatietechnische bedrijfsleven en de uitstroom vanuit het vmbo bleken steeds verder uiteen te groeien. We zagen dat we in toenemende mate leerlingen (IW’ers) binnenkregen die weinig tot niks weten van gereedschappen en materialen. Deze IW’ers komen van het vmbo of misschien zelfs havo. Eerder startten zij op 1 september bij het bedrijf, ook al hadden deze kandidaten weinig tot geen technische affiniteit of achtergrond. Met PIE op zak lag er op zijn minst een soort basis, maar vaak ontbrak ook de PIE-kwalificatie. Dat werkt niet optimaal. Deze jonge mensen staan te ver af van wat er in de praktijk van hen wordt verwacht. De monteurs waar zij in de deelnemende bedrijven aan worden gekoppeld willen hen best iets leren, maar dan moeten wij die verwachtingen aan de voorkant beter managen. Hier constateerden wij verbeterkansen.

Aanvulling op succesvol concept van Leerwerkbedrijf
In de Stedendriehoek is deze uitdaging inmiddels al goed opgelost door het geslaagde concept van het Leerwerkbedrijf. Een constructie van 10 weken binnen/10 weken buiten. Dit concept blijft door zijn gebleken succes in de Stedendriehoek bestaan, het nieuwe concept van het voorschakeltraject is bedoeld voor de hele regio Noord, Oost en Flevoland minus de Stedendriehoek.

Goed beeld van de inzet, houding en motivatie
Dit voorschakeltraject vindt plaats in de opleidingswerkplaatsen van IWNOF. Technische kennis hoeven de IW’ers aan de voorkant niet te hebben. We selecteren gericht op gedrag, motivatie en bereidheid om te leren. Voor de zomervakantie draaien deze IW’ers eerst een introductieweek mee in de opleidingswerkplaatsen van IWNOF die veelal binnen de ROC’s zijn gevestigd. Zij behalen daar eerst hun VCA. We kijken naar hun inzet, motivatie en houding en ook hun basic skills. Komen ze op tijd? Wat weten ze van materialen en gereedschappen? Kortom, vinden wij de leerlingen in potentie in staat om straks met een monteur in de praktijk mee te draaien?

Na introductieweek: maximaal 5 weken scholen
Na die introductieweek volgt de zomervakantie. Daarna gaan we de IW’er in kwestie maximaal 5 weken intern scholen vóórdat deze naar buiten gaat om in een installatietechnisch bedrijf met een monteur mee te lopen. Die periode is minimaal een week en kan dus maximaal 5 weken duren. Waar bedrijven eerder een IW’er per 1 september kregen, kan het binnen de nieuwe aanpak dus zijn dat dit half oktober wordt. In die periode krijgen we een goed beeld van de inzet, houding en motivatie van een nieuwe leerling. Ook testen we de basis technische vaardigheden en leren die aan. Allemaal bedoeld om de IW’ers die deze periode doorstaan veel beter voorbereid te koppelen aan de monteurs in de werkpraktijk van onze installatietechnische bedrijven. Deze nieuwe aanpak gaan we in het schooljaar 2020 – 2021 breed inzetten.

WordPress development door Webstation