IW Actueel

Rijdende badkamer: jonge kinderen leren spelenderwijs water besparen

Techniekhuis Twente werd in opdracht van het Energieloket Enschede benaderd door Stichting Pioneering uit Enschede. De uitdagende vraag? Of het Techniekhuis Twente mee wilde doen met het ontwikkelen van een rijdende badkamer. Bedoeld als opvallende en op duurzaamheid gerichte lesstof in voornamelijk het basisonderwijs. Een project waarin IWNOF en Bouwschool Twente vervolgens nauw en constructief samenwerkten.

Zuiniger omgaan met water is urgent
Het doel van de rijdende badkamer is kinderen leren niet alleen zuiniger met energie, maar ook met water om te gaan. Immers, de afgelopen jaren met enorm veel droge periodes maakt dit extra urgent. De rijdende badkamer brengt dit bewustzijn spelenderwijs op de kinderen over. Dit stuk slimme sanitair bestaat uit zowel een traditionele CV-ketel als een hypermoderne hybride warmtepomp. Ook zijn drie verschillende douchecombinatie sets aangesloten: een waterbesparende douchekop, een normale douchekop en een Rain douche.

Zelf meten = weten
De bedoeling is dat de kinderen zelf via een spinning bike energie opwekken voor een traditionele ketel én de hybride warmtepomp. Riza Gun, praktijkopleider IWNOF op de locatie Hengelo: “Al trappend merken ze al snel dat ze voor een CV-ketel veel meer moeite moeten doen dan voor een hybride warmtepomp. Dit visualiseren we voor hen in Kwh op een tv-scherm. Het tweede speelse onderdeel voor de leerlingen is dat zij al spinnend het verschil opmeten tussen het energieverbruik van de drie douchekoppen. Uiteraard houden we via de rijdende badkamer de kinderen ook klassikaal actief. Dus is het onderdeel wateropvangen en meten toegevoegd aan de lesstof. Het water dat uit de douchekop stroomt, wordt opgevangen en leeggegooid in cilinders zodat de leerlingen zelf zien welke douchekop meer water verbruikt en welke minder.”

Intensieve samenwerking met IWNOF
Voor de realisatie van de rijdende badkamer werkte IWNOF nauw samen met Bouwschool Twente. Riza Gun: “Niet alleen tijdens lesuren werd er samen met IWNOF-leerlingen gesleuteld aan de rijdende badkamer; ook werkte ik als begeleidende praktijkopleider in mijn vrije tijd samen met een ingenieur. Samen hebben we alles ontwikkeld en zelf berekend: de inhoud van de watertank en waterleidingen, het vermogen van de pomp en drukonafhankelijke-regelkleppen van Belimo . Daarnaast ontwikkelden wij de met een tablet bediende software. Hierin is een zestal processen verwerkt.”

WordPress development door Webstation