Rode loper moet leerlingen warm maken voor techniek

Wat doe je als opleidingsbedrijf wanneer in je regio het geboortecijfer daalt, jongeren wegtrekken en tegelijkertijd het aantal vacatures stijgt? Dan moet je nog actiever en creatiever te werk gaan om leerlingen warm te maken voor een technische opleiding. Michael Groot Nuelend legt uit hoe InstallatieWerk Achterhoek Rivierenland dat aanpakt.

Het zijn geen fijne vooruitzichten. Als de huidige trend zich doorzet en er niet snel actie wordt ondernomen, zal er in 2030 30 procent minder aanwas zijn uit de Achterhoek en Liemers voor een technische opleiding. “Dat zijn zo’n 2000 leerlingen. Een flink aantal en gezien de groeiende arbeidsmarkt in de installatiebranche kan dat een groot tekort aan arbeidskrachten veroorzaken”, vertelt opleidingscoördinator Groot Nuelend.

Leerlingen enthousiasmeren

Tijd om stil te zitten, is er dus niet. Daarom is InstallatieWerk Achterhoek Rivierenland momenteel druk bezig om met allerlei activiteiten in de regio technische opleidingen en beroepen op de kaart te zetten. “We hebben net een project afgerond op het Liemers College in Zevenaar. 140 tweedejaars leerlingen van verschillende vmbo-richtingen zijn bij ons in Didam aan de slag gegaan met het ontwerpen en in elkaar zetten van een bureaulamp. Daarbij zitten ook leerlingen die nooit over een technische opleiding hebben nagedacht en misschien nu nog kapster willen worden. Iedereen ging vol overgave en enthousiasme te werk.”

Een ander programma is STERA: Smart Technical Education Regio Achterhoek. Dit is een samenwerkingsverband tussen InstallatieWerk, het bedrijfsleven en zeven vmbo-opleidingen in de Achterhoek die keuzevakken aanbieden op technisch gebied. Groot Nuelend: “Omdat niet elke school de juiste kennis in huis heeft, bieden we aan om leerlingen naar Didam te halen of bij bedrijven te plaatsen waar een van onze begeleiders vervolgens naartoe gaat. Zo creëren we meer mogelijkheden voor leerlingen en ontlasten we de scholen.”

Maar de pijlen worden zeker niet alleen gericht op leerlingen, vervolgt Groot Nuelend. “We bieden vmbo-docenten ook zelf scholing aan met PIE: Produceren, Installeren & Energie. Hiermee kunnen ze hun technische kennis ontwikkelen en leerlingen uiteindelijk enthousiasmeren. Daarnaast hebben we een menukaart samengesteld voor scholen waarop ze kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben en wat ze van ons verwachten. We kunnen gastlessen verzorgen op locatie, examens afnemen in onze werkplaats, voorlichting geven in de klas of helpen bij stagebemiddeling.”

Rode loper

Het uitleggen van de rode loper voor leerlingen, docenten en vmbo-opleidingen moet ook het imagoprobleem van de installatiebranche te lijf gaan. Want, zo zegt Groot Nuelend, al sinds jaar en dag bestaat er bij veel mensen een verkeerd beeld van technische beroepen. “Het wordt vaak gezien als dom werk en bedoeld voor mensen die niet kunnen leren. Het tegendeel is waar: juist in deze branche kun je je continu blijven ontwikkelen en leer je dagelijks bij.”

Inmiddels staat er alweer een nieuwe project ingepland voor komend schooljaar. Op 8 november organiseert InstallatieWerk in samenwerking met voetbalclub De Graafschap een project voor vmbo- en havoleerlingen uit de derde en vierde klas. Op stadion De Vijverberg worden een dag lang alle beroepen uit de techniek toegelicht, van monteur tot projectleider en tekenaar. “Zo laten we aan een brede doelgroep zien welke kansen er allemaal zijn”, besluit Groot Nuelend.

WordPress development door Webstation