Verduurzaming is een zich snel ontwikkelend onderwerp. Bijzonder relevant voor de installatietechniek omdat deze innovaties zich vooral binnen onze sector afspelen. We mogen daar trots op zijn. IWNOF speelt hier als opleider alert op in. Wel moeten we waakzaam zijn voor een goede balans.
Er is een groep installateurs die voorop loopt met het omarmen van duurzame innovaties. Tegelijkertijd zijn er ook installateurs die voornamelijk traditionele technieken toepassen en in een lager tempo overschakelen op duurzame technieken. Voor beide groepen wil IWNOF dé opleider zijn. Dus willen we aandacht voor de basis en de toekomst in een goede balans zien te houden.
Aandacht voor vernieuwingen
Daarom leren we onze leerling-werknemers in de BBL de eerste vaardigheden aan op weg naar de toepassing van duurzame technieken. Ontwikkelingen die wellicht nu nog niet aan de orde zijn voor hun diploma, maar die wij wel belangrijk vinden. Bijvoorbeeld binnen ons contractonderwijs zetten we gericht in op de materie rondom warmtepompen en de CO-certificering. Dat pakket kunnen en willen we ook (gaan) aanbieden aan onze BBL-leerlingen. Bijvoorbeeld standaard in de opleiding tot servicemonteur en op verzoek van bedrijven binnen andere BBL-opleidingen van IWNOF.
Aandacht voor de basis
Echter, we blijven ook veel aandacht aan de basis geven in onze opleidingen, dus conform de Crebo-eisen. Kortom, ook het goed aanleren van de huidige technieken waarbij duurzaamheid wellicht (nog) niet altijd de volledige boventoon voert. Die balans tussen ‘heden en toekomst’ is belangrijk en IWNOF bewaakt die goed.
Blijvend aandacht voor softskills
Een ander belangrijk facet van onze opleidingen zijn en blijven de zogeheten ‘softskills’. Er is veel behoefte aan (service)monteurs die bij klanten op een heldere manier de voors en tegens van technische installaties en duurzame innovaties kunnen uitleggen. Dit doen zij als de besten door hun praktische ervaringen met techniek en comfort, Waarom dit zo belangrijk is? Klanten, zowel zakelijk als particulier, zien hun uitleg als een inhoudelijke uitleg en niet als een commerciële presentatie. Hiermee is het vertrouwen van consumenten in onze monteurs groot. Vergeet ook niet dat consumenten steeds mondiger én goed geïnformeerd zijn over de installaties die in hun woning komen. En als de monteurs de kennis zelf niet hebben? Dan kunnen ze klanten op een overtuigende manier koppelen aan collega’s die deze kennis wel hebben. Deze communicatieve vaardigheid ontwikkelen bij onze leerlingen vraagt permanente aandacht en inzet en dus ook andere skills in de opleiding van monteurs. We kunnen hier niet vroeg genoeg mee beginnen in de opleiding. De installatiebedrijven met deze monteurs in dienst kunnen zich hiermee onderscheiden
U ziet het: dit voorwoord staat in het teken van de balans zoeken en die vasthouden.
Wellicht ervaart u de onderwerpen in deze nieuwsbrief ook als een mooie balans!
Erik Nijhof
directeur IWNOF